Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk IX

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Nikolaj Rostov
Overleden
Nikolaj Rostov


Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

[Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk IX Empty
BerichtOnderwerp: [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk IX   [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk IX Icon_minitimevr mei 29, 2009 11:20 am

Hoofdstuk IX

De Aard van de Sterren – Waarin Aristoteles één van zijn volgelingen feliciteert met zijn inzicht, omdat hij met recht stelde dat de sterren goddelijk zijn vanwege hun cirkelende beweging.

Op een wolkeloze dag nodigde Aristoteles zijn volgelingen uit om het hemelgewelf te bewonderen. Allen werden vervuld met verwondering door de schoonheid van de sterren, schijnend als fakkels in de inktzwarte lucht. De leraar toonde zijn studenten dat de sterren in patronen bewegen. Echter, sommige van de studenten kregen het koud en wilden naar huis terugkeren om te slapen.

Sargas: “Leraar, zou het niet nuttiger voor ons zijn om te discussiëren en te studeren dan hier buiten zo lui rond te hangen?”

Aristoteles: “Ah, dus je denkt dat we lui zijn? Geloof je niet dat de hemelbollen de meeste perfecte dingen zijn in het bestaan?”

Sargas: “Ik weet het niet.”

Aristoteles: “Vertel me, hoe bewegen sterren?”

Sargas: “Leraar, ze bewegen in cirkels, gefixeerd op transparante, kristallen bollen.”

Aristoteles: “Goed, en de Aarde, wat is haar vorm?”

Sargas: “De observatie van de sterren tijdens een reis of van een schip aan de horizon toont ons dat de Aarde rond is.”

Aristoteles: “Dus je hebt trouw geluisterd naar mijn lessen. De Aarde is bolvorming en de lucht bestaat uit bollen die de sterren ondersteunen. Cirkels en cirkelbewegingen zijn overal. Welnu, welke beweging is perfect dan een cirkelvormige beweging?”

Sargas: “Geen enkele, leraar, omdat het voldoende is voor zichzelf en deze vertaald wordt als continuïteit. Cirkelvormige beweging is een prachtige en perfecte beweging.”

Aristoteles: “Welnu, en perfecte beweging kan slechts gecreëerd worden door een perfecte macht. En de enige perfecte macht is God! Beste volgelingen, de observatie van de lucht stelt ons in staat te begrijpen hoe goed de hemelse bollen geplaatst zijn. Deze perfectie draagt het merkteken van God.”

Sargas: “U hebt gelijk, leraar, en dank voor deze les.”

Aristoteles: “Dank niet mij, dank de sterren. Hier, neem deze notities en haal wat wijn voor ons bij het huis van Oinos.”

Sargas: “Ik zal erheen rennen, meester.”

Sargas keert terug met wijn voor alle volgelingen en ze blijven nog wat langer om over de sterren te peinzen.

Vertaald door Marten van Eckhardt

Goedgekeurd door de Eerste Scriptor der Aristotelische Vertalers op den 29ste mei in het jaar van onze Heere 1457
Terug naar boven Ga naar beneden
 
[Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk IX
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk X
» [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk XI
» [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk XII
» [Vertaald]Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk XIV
» [Vertaald]Het Leven van Aristoteles: Deel I - Hoofdstuk VIII

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: De Bibliotheek :: Scriptorium-
Ga naar: