Kerkelijke Provincie Keulen
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Utrecht
 
IndexPortaleZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Aankomst Anthonis de Ligne

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimewo aug 10, 2011 1:40 pm

Gezeten op een mooi paard, geleent van vader is Anthonis vanuit Vianen al dagen onderweg maar komt dan toch eindelijk aan in Keulen. Naast hem reist zijn trouwe viervoeter Jeija, en met hem twee lijfwachten van de persoonlijke garde van de familie de Ligne. Op een wat grote pony sukkelt een duidelijk vermoeide Josephus die bijkants van het dier kukkelt.

Bij de poorten stapt Anthonis af, ongewapent, zijn zwaard hangt immers aan zijn paard, en hij gebied Jeija te wachten naast het paard. De twee wachters stappen ook af, maar blijven achter.

Anthonis meld zich bij de wachters.

Goededag beste wachter, moge het licht van Jah schijnen op uw pad. Mijn naam is Anthonis Philippe Nicolas de Ligne Borgia, zoon van Raboude Mondrianus de Ligne en Pippa Borgia de Ligne. Ik ben hier om mijn oom te bezoeken, de aartsbischop Nikolaj, en heb belangrijke persoonlijke zaken met hem te bespreken. Ik zou u dankbaar zijn als u me aankondigt en ik hoop op uw gastvrijheid.

Anthonis wacht af.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wachter
Poortwachter
Wachter


Aantal berichten : 67
Registration date : 17-02-09

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimedo aug 11, 2011 7:52 pm

De wachter was juist in slaap gedommeld toen hij het geluid van hoeven hoorde. De wachter schrok wakker en liep naar de poort. Daar zag hij een bonte verzameling van bezoekers. Hij zag een ruiter met naast zich twee, vermoedelijk, wachters. Tevens zag hij een pony met daarop een wat vermoeid uitziende man. De wachter zag hoe de ruiter naar de poort toe stapte en zich voorstelde als Anthonis Philippe Nicolas de Ligne Borgia. "Een hele mond vol" dacht de wachter en hij kon niet voorkomen dat er een grijs op zijn gezicht verscheen. Toen hij echter merkte dat hij de man stond aan te grijnzen verstarde zijn gezicht en trok hij wat wit weg. De gast kwam immers voor de Aartsbisschop, het was zelfs zijn neef, en het zou onbeleefd zijn hem te staan uitlachen om zijn naam.

De wachter sprak tot de ruiter:


Heer Anthonis Philippe Nicolas de Ligne Borgia. Ik heet u welkom in Keulen. U komt voor de Aartsbisschop zegt u? Als u, uw wapens hier achterlaat en u, uw wachters niet verder laat komen dan deze poorten dan verschaf ik u toegang en zal ik de Aartsbisschop laten verwittigen dat u bent gearriveerd.

De wachter wachtte geduldig op het antwoord van de bezoeker.
Terug naar boven Ga naar beneden
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimevr aug 12, 2011 5:57 am

De wachter grijnst naar Anthonis na het horen van zijn naam. Anthonis snapt het niet zo, hij komt gewoon zijn oom bezoeken.

Dank u wachter, mijn zwaard hangt aan mijn paard, de wachters blijven buiten, echter, broeder en klerk van de familie de Ligne, Josephus van sint Aghata, is hier op uitnodiging van de Aartbischop om eens in het scriptorium te duiken. We zullen mijn oom ontmoeten en dan kan hij lekker lezen.

Anthonis wacht af tot hij naar binnen kan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Leopold
Kardinalen
Leopold


Aantal berichten : 503
Leeftijd : 37
Localisation : Utrecht
Registration date : 24-08-10

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimeza aug 13, 2011 3:56 pm

Broeder Leo dwaalde rond op het domein van het aartsbisschoppelijk paleis. In gedachten verzonken wandelde de jonge diaken terug naar het paleis. Eenmaal bij de poorten aangekomen zag hij een jongeman met enige aanhang -het leek wel een kleine stoet- bij de poortwachter staan. De jongeman zag er welstellend uit. Vermoedelijk de zoon van een edelman.

Leo benaderde de jongeman en begroette hem vriendelijk.


Een goede dag, heer. Welkom in Keulen. Ik ben broeder Leo, diaken van Utrecht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wachter
Poortwachter
Wachter


Aantal berichten : 67
Registration date : 17-02-09

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimezo aug 14, 2011 11:20 pm

De wachter wilde juist de gast van repliek voorzien toen hij achter zich een bekende stem hoorde. Het was de stem van broeder Leopold. Eén der eerbiedwaardige leden der klerken. De wachter begroette de diaken met een kleine knik en liet de diaken in alle rust het woord tot de gast richten. Toen Leopold gesproken had zag de wachter echter een kleine kans om te spreken:

Heer Anthonis, Uw woord en uw toezeggingen zijn mij voldoende. Heer Josephus van Sint Aghata was reeds door de Aartsbisschop aangemeld als mogelijke gast en mag daarom ook met u binnentreden.

De wachter opende de poorten voor het gezelschap en toonde de wachters waar zij de paarden konden stallen en waar zij eventueel zelf ook konden plaatsnemen. Vervolgens richtte hij zich weer tot Heer Anthonis en heer Joshepus

Ik zal de Aartsbisschop van uw komst op de hoogte laten brengen. U kunt zich naar de ONTVANGSTZAAL begeven. Mogelijk kan broeder Leopold u vergezellen. Anders kan ik een bode vragen of hij met u meeloopt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Leopold
Kardinalen
Leopold


Aantal berichten : 503
Leeftijd : 37
Localisation : Utrecht
Registration date : 24-08-10

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimezo aug 14, 2011 11:47 pm

De poortwachter begroette Leopold met een vriendelijke knik, die Leopold ook beleefd teruggaf. Onmisbaar, die wachters. Anders zou het hier nogal een op en af lopen zijn van vreemden.

De wachter wendde zich tot de heer, Anthonis genaamd, en gaf hem de toestemming om naar de ontvangstzaal te gaan. Toen de wachter voorstelde dat Leopold hem vergezelde, ging hij hier met de volgende woorden op in:


Een bode zal niet nodig zijn. Indien heer Anthonis me toestaan zal ik hem naar de ontvangstzaal leiden.

Leopold herinnerde zich zijn eerste bezoek aan de ontvangstzaal nog. Nadat moeder Karanda hem vroeg om het diakenschap op te nemen voor de Utrechtse parochie had hij hier een onderhoud met de aartsbisschop, die hij zo leerde kennen als een integer en oprecht gelovig persoon. Intussen kon hij al beginnen denken aan zijn jubileum van één jaar diaken... De tijd ging snel...
Terug naar boven Ga naar beneden
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimema aug 15, 2011 6:41 am

De wachters lijken alsof ze willen reageren als plot een broeder komt aangelopen die zichzelf voorstelt aan Anthonis.

Een goede dag, heer. Welkom in Keulen. Ik ben broeder Leo, diaken van Utrecht.

Anthonis buigt en wil net reageren als nu de wachters Anthonis toestemming geven om naar binnen te gaan. Hij hoort Josephus even grinniken, zat Anthonis weer te dag dromen.

Anthonis schud de spinnewebben in het hoofd even van zich af en spreekt eerst tot de broeder.

Dank u voor uw welkoms woord broeder Leo. Mijn naam is Anthonis Philippe Nicolas de Ligne Borgia, Zoon van Raboude Mondrianus de Ligne en Pippa Borgia de Ligne. Ik heb nog niet de grootsche kerk in Utrecht mogen bezoeken, maar zal dit zeker doen. Uw preken en uw naam gaan uw vooruit Diaken Leo, en ik zou graag een dienst willen bijwonen. Dank u tevens voor het begeleiden naar de juiste zaal.

Anthonis knikt naar de wachters.
Dank u voor toelating, ik hoop dat mijn gevolg een warme plaats vind en wat haver voor de paarden zou goed zijn voor hun herstel. Het was een lange rit.

Waarna Anthonis naar binnen stapt...

EDIT: eigen naam toegevoegt...
Terug naar boven Ga naar beneden
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimema apr 16, 2012 4:27 pm

Het is al weer een tijd geleden sinds Anthonis in Keulen was, en na de dood van vader, zijn testament en de breif van Leopold was het tijd om langs te komen. Nu had Anthonis geluk, daar hij de rijn probeerde op te klimmen in een boot. Wie had gedacht dat de tegenstroming zo sterk zou zijn dat ze dagen nodig hadden om langs Keulen te maneuvreren?

Dus Anthonis, na een goede pul bier in een herberg dichtbij het Paleis van de aarsbischop, stapte de poorten binnen waar zijn geloofsbrieven van vader, en het graafschap holland wonderen deden.

Anthonis liet zich aankondigen terwijl hij wachtte in de binnenplaats, het was aangenaam weer tenslotte...
Terug naar boven Ga naar beneden
Leopold
Kardinalen
Leopold


Aantal berichten : 503
Leeftijd : 37
Localisation : Utrecht
Registration date : 24-08-10

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimedo apr 19, 2012 2:52 pm

Een wachter liet de bisschop van Utrecht naar de binnenplaats gaan, omdat er een gast voor hem was, een belangrijke gast. Met enige haast begaf hij zich naar de binnenplaats en daar trof hij zijn neef, Anthonis, aan.

Dierbare, neef! Welkom in Keulen. Hoe gaat het met u tegenwoordig?

Leopold was oprecht bezorgd over zijn neef, die met het overlijden van zijn vader een zware tijd moet doormaken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimevr apr 20, 2012 9:48 pm

Anthonis kijkt op...

Ah Aartsbisschop Leopold. Dank u voor uw bezorgtheid.

Om dan de ring van de bisschop te kussen, zoals dat hoort...

Het is een rare tijd, en ik ben blij dat we langs Keulen varen, want een goed gesprek heb ik wel nodig. Wellicht is er een rustige plek dan de binnenplaats? We hebben wel even de tijd, de boot zal pas vanmiddig laat weer uitvaren. Wellicht de kapel, dan kunnen we ook bidden voor mijn broers en vader?

Anthonis kijkt naar Leopold, wellicht een wat jongere versie van Nikolaj, of toch anders. Anthonis mist nu zijn oude mentor en leraar wel, maar ook is Anthonis nu meer zijn eigen zelf. Ouder, meer bewust van zichzelf...
Terug naar boven Ga naar beneden
Anthonis de Ligne

Anthonis de Ligne


Aantal berichten : 54
Registration date : 10-08-11

Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitimevr mei 11, 2012 8:46 pm

Zullen we dan...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Aankomst Anthonis de Ligne Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aankomst Anthonis de Ligne   Aankomst Anthonis de Ligne Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Aankomst Anthonis de Ligne
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aankomst Anthonis Philippe Nicolas de Ligne Borgia
» Aankomst Elequest
» Aankomst Lara
» Overlijden moeder Talia de Ligne
» Aankomst Sybilla

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: Poorten-
Ga naar: