Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Keulen

IndexPortaleFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Annando

Aantal berichten : 43
Registration date : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   za feb 28, 2009 8:27 am

Annando komt binnen na aanwijzingen van de wachter.

Een goedendag,

Is het mogelijk om een excommunicatie opgeheven te krijgen en zo ja, wie mogen dit doen?

In de engelse vertaling staat er een specifiek stuk over in, wie dat kunnen doen. In de franse vertaling wordt er echter niets over gezegd. Ik kan me wel voorstellen dat dit toch iets is wat je in sommige omstandigheden wel wil, zeker ook omdat het Aristotelische geloof een geloof van liefde is en de Allerhoogste ons ook heeft laten weten dat we vergevingsgezind moeten zijn.

Ik wil dit graag weten in verband met de vertaling die ik op dit moment aan het doen ben. Ik doe dit aan de hand van de Engelse tekst en raadpleeg daar waar specifiek engeland wordt genoemd of daar waar dingen voor mij niet helemaal duidelijk zijn ook de franse tekst.

Ik hoop dat iemand mij met deze vraag verder kan helpen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Karanda
Bisschoppen

Aantal berichten : 929
Registration date : 01-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   zo maa 01, 2009 9:56 am

Geen idee
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Stoke

Aantal berichten : 103
Registration date : 12-10-07

BerichtOnderwerp: Re: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   zo maa 01, 2009 3:59 pm

Technisch is het mogelijk, maar praktisch is het zeer onwaarschijnlijk. Die beslissing zou in ieder geval in Rome genomen moeten worden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Nikolaj Rostov
Overleden

Aantal berichten : 1123
Registration date : 04-07-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   ma maa 02, 2009 11:26 pm

Het spijt mij voor mijn lange afwezigheid en het lang uitblijven van mijn reactie op uw vraag, mijn beste Annando.

Ik wil u allereerst danken voor uw inzet en bereidwilligheid om de teksten over de Kerkelijke Justitie te vertalen, opdat wij deze kunnen lezen, begrijpen en eerbiedigen.

Ten tweede wil ik graag reageren op uw vraag.

Ik heb nog eens goed rondgekeken in Rome en ben tot de conclusie gekomen dat het stuk tekst waarover u spreekt, met betrekking tot opheffen van de excommunicatie, inderdaad voorkomt in de Engelse vertaling, doch niet voorkomt in de de orginele (Franse) geschriften.

Aangezien Holland een land is, welke erg afhankelijk is van de Kerk te Rome (lees: Franse geschriften) denk ik dat het beter is het opheffen van de excommunicaties niet op te nemen in uw vertalingen. Dit om ervoor te zorgen dat wij de Hollanders hoop geven op een weg terug naar het Licht, terwijl wij niet zeker weten hoe lang dit kan duren.

Zoals u misschien wel zult hebben gemerkt is het nemen van besluiten te Rome een zeer traag gegeven. Aangezien wij in Holland geen Kardinaal hebben, welke zich kan uitspreken over excommunicaties of scheidingen, kan het zeer lang duren voordat iemand uitsluitsel krijgt over een mogelijke opheffing van zijn excommunicatie.

Het lijkt mij daarom beter, echter weet ik niet precies hoe mijn collega's hier tegenover staan, dat wij het opheffen van excommunicatie niet opnemen in de vertalingen, en wij de excommunicaties zien als absoluut en onkeerbaar.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Tristan Vanquoeur
Overleden

Aantal berichten : 45
Registration date : 02-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   ma maa 09, 2009 12:19 pm

We kunnen leren van de geschiedenis:

Citaat :
In de Kerk betekent excommunicatie de uitsluiting van een lid van de kerk uit de kerkelijke gemeenschap. De betrokkene wordt echter veelal geacht verder deel uit te maken van de Katholieke Kerk op grond van het ontvangen doopsel - evenwel sluiten de volgende overtredingen wel van de Katholieke Kerk uit: de geloofsafval, de publieke, formele ketterij en het formele schisma. Wat betreft sommige vormen van schisma en ketterij kan de excommunicatie volgen, maar de overtreding onbewust, niet willens en wetens, begaan zijn, waardoor men weliswaar geŽxcommuniceerd, maar nog niet automatisch uit de Katholieke Kerk gevallen is.

Excommunicatie wordt in overige gevallen beschouwd als een tijdelijke ban die ophoudt te bestaan bij (ten laatste) de dood.

In het katholieke canoniek recht maakt men onderscheid tussen twee vormen van excommunicatie, die zich onderscheiden door de wijze van veroordeling:

* De excommunicatie van rechtswege (excommunicatio latae sententiae) wordt automatisch voltrokken op basis van de ernst van het delict of misdrijf. Deze vorm van excommunicatie treedt in werking door een daad van ongeloof door de gelovige, waardoor hij niet meer als behorend tot de kerkelijke gemeenschap beschouwd kan worden. Dit komt onder andere voor in gevallen van geloofsafval, ketterij, schismatieke activiteiten, simonie, ontwijding van de Eucharistie, uitoefening van geweld tegen de paus of formele medewerking aan abortus provocatus. Een bekend voorbeeld van excommunicatio latae sententiae is de excommunicatie van Monseigneur Marcel Lefebvre in 1988 wegens het wijden van vier priesters tot bisschop tegen de wil in van de Paus.

* Excommunicatie, die voltrokken wordt op basis van een uitspraak van het bevoegd gezag (excommunicatio ferendae sententiae). Het gaat hier om ingrijpen van het bisschoppelijke gezag, waarbij de basis van veroordeling door de ernst van het delict of misdrijf wordt bepaald. Een bekend voorbeeld hiervan is de excommunicatie van Fidel Castro in 1962.

Excommunicatie maakt samen met het interdict en de suspensie van een clericus deel uit van de zogenaamde censuren of verbeteringsstraffen (c. 1331-1333, CIC/1983). Daarom blijft excommunicatie slechts van kracht zo lang als de oorzaak ervan voortduurt, waarna normaliter de bisschop de excommunicatie opheft.

De consequenties van excommunicatie voor leken betreffen vooral het uitsluiten van het ontvangen van het sacrament van de eucharistie, de biecht en het oliesel alsmede het verdienen van aflaten. Veel kerkjuristen zijn bovendien van mening dat een excommunicatie ook gevolgen voor het ontvangen van andere sacramenten kan hebben.

Vreemd is dat als ik de engelse text lees ik dit tegenkom:

"or instance, an excommunicated person may not receive Communion, but would not be barred from attending Mass"

En om excommunicatie te kunnen ontvangen moet je communie hebben gedaan, dus als je na excommunicatie geen communie meer mag ontvangen lijkt het dus niet ophefbaar, slecht door de dood...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie   

Terug naar boven Go down

Vraag met betrekking tot opheffen van excommunicatie
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: Bisdom Utrecht :: Kanton Utrecht :: Mededelingen Kanton Utrecht-
Ga naar: