Kerkelijke Provincie Keulen

De Kerkelijke Provincie Keulen

IndexPortaleFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Estorius zijn bezorgdheid en ergenis

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Estorius Merai de Ligne

Aantal berichten : 22
Registration date : 08-05-08

BerichtOnderwerp: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   do jun 05, 2008 9:32 pm

Geachte aanwezigen,

Al enkele tijd stoor ik mij aan diverse dingen. Ten eerste is het weinige aanwezige van de Kerk en zij die de Kerk naar voren behoren te schuiven. In steden zijn de missen soms erg teleurstellend of soms afwezig (Rotterdam en voorheen Haarlem) en dopen worden massaal gedaan.

Graag zou ik hier verandering in zien. Priesters, Dekens, wie dan ook. Wees actief en breng de Kerk naar zijn oude glorie terug. Immers is de Kerk oppermachtig in Holland.

Breng de missen terug in het spel en zorg dat men gedoopt kan worden met regelmaat. Dit geldt ook voor bruiloften, begrafenissen en anderen dingen waar de Kerk een grote rol bij zou spelen.

Over dopen gesproken, ik zie overal van die massa-dopen gebeuren. Waarom! Laat ieder zijn eigen doop krijgen, met de aandacht benodigd hiervoor. Dit zal enkele wachtrijen veroorzaken, maar als men gezegend wil worden door de Heer, zal men hiervoor ook het geduld kunnen opbrengen dat de Heer verdiend. Immers leidt de Heer ons en niet andersom.

Daarnaast erger ik mij ENORM aan het feit dat mensen de doop gebruiken (lees: misbruiken) om te trouwen en/of kinderen te krijgen. Daarna zie je hen nooit meer in de Kerk verschijnen, tot men dood is. Schandelijk, zeg ik!
Waarom zouden wij die mensen willen dopen die zich nooit in de Kerk vertonen? Is de Kerk dan zo onbelangrijk voor hen? Hebben de missen in hun ogen geen waarde? Is dit geen directe belediging naar Hem? De Kerk wordt een speelbal van alles en iedereen.

Tevens zie ik mensen in andere steden worden gedoopt. Ok, dit kan gebeuren, maar waarom? Wil men niet wachten tot men aan de beurt is in hun eigen stad? Is die snelheid van dopen zo belangrijk? Tuurlijk, men wil trouwen. Maar dit dilemma heb ik hierboven al aangekaart.

Aanwezigen, als wij de Kerk weer willen doen oplichten (als ik licht.. dus niet kwa zwendelen.. Rolling Eyes), dan zullen wij weer strakke richtlijnen moeten krijgen en ons gezag laten gelden.

Het Licht van de Kerk dooft op deze manier. Laten wij geen fabriek worden, waar alles zomaar van de band afrolt.

Was getekend,

Estorius Merai de Ligne
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Estorius Merai de Ligne

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   ma jun 09, 2008 12:43 am

Estorius vraagt zich af of hij de enige is met deze gedachte. Hij zou dit namelijk erg verontrustend vinden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
sonho
Overleden

Aantal berichten : 1748
Leeftijd : 49
Registration date : 13-10-07

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   ma jun 09, 2008 8:04 am

Estorius hoeft niet ongerust te zijn, dat hij de enige is met deze gedachte.
Vader Sonho had dit namelijk ook al aangekaart binnen de Diocesane Raad.
Daar loopt nu een discussie.
Maar omdat de leden daar wat ouder zijn dan deze nieuwe, enthousiaste deken, gaat dat allemaal wat langzamer Razz

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   wo jun 18, 2008 8:36 pm

Massa dopen.. Dat je toevallig twee mensen doopt of wellicht drie door tijdsgebrek, ok..

Maar dit..

http://intlforum.renaissancekingdoms.com/viewtopic.php?p=1025060#1025060

Dit kan echt niet hoor. In Haarlem doe ik een mis per persoon. Twee maal per week is er zowiezo een doopmis en dat is inderdaad wat werk, maar elke gelovige dient toch de aandacht te krijgen? Wat moet er komen van de gelovige die op deze 'fabriekswijze' gedoopt worden?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 6:45 am

Dat is er inderdaad een beetje over Shocked

Maargoed, beter dat dan helemaal geen dopen hé, zoals in Rotterdam. Het lijkt wel of er daar niemand meer is die een beetje geïnteresseerd is in het Geloof. Neutral
Terug naar boven Go down
Liquido

Aantal berichten : 5
Leeftijd : 25
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 11:21 am

Wow, 15 in een keer is inderdaad wel een beetje veel. Maar waarschijnlijk duurt het ietwat lang om ze allemaal een voor een te doen. In Utrecht is er de laatste tijd meestal wel tijd om eenn iemand, of om twee tegelijk te dopen. Maar dat komt omdat de vraag kleiner is dan in Heusden.

[OOC]Ik snap niet wat Greg in die lijst doet, aangezien ik hem 9 juni gedoopt heb in de kerk van Utrecht...[/OOC]
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
sonho
Overleden

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 1:30 pm

Ik heb de lijst uit heusden niet paraat nu, maar volgens mij staan er nog wel meer namen op die al gedoopt zijn, elders.

Aantal berichten : 5
Leeftijd : 25
Registration date : 02-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 4:31 pm

U hebt gelijk Zijne Eerwaarde Sonho, aangezien ik zojuist even in de doopregisters gekeken heb, zie ik dat Deken Estorius op 14 juni in de kerk te Haarlem Findecano-Saralonde al gedoopt heeft. Maar hij staat ook op de lijst van Heusden. Hopelijk wordt dit niet al te vaak verward!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
sonho
Overleden

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 5:36 pm

Dat was inderdaad de naam die ik zocht.
Hij heeft zich in Haarlem laten dopen omdat hij in Heusden geen gehoor kreeg.
Dit soort praktijken proberen we nu tegen te gaan.
Hij was namelijk ook al bij mij langs geweest voor het huwelijk, maar dat gaat nu gelukkig wel gewoon in heusden plaatsvinden.
De kerk is geen supermarkt.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 6:28 pm

Lol, misschien moet iedereen ook eerst eens de registers bekijken voor ze mensen dopen? Razz Very Happy

Verder, iemand een ideetje om het Geloof in Rotterdam te doen opleven? Ik dacht eraan vanaf nu elke zondag een mis te gaan doen, zoals dat in andere parochies ook al het geval is.
Terug naar boven Go down
DragothAr
Bisschop in Partibus

Aantal berichten : 631
Registration date : 04-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 7:05 pm

Missen geven is een goed idee, maar zo'n mis voorbereiden is veel werk. Misschien is het een idee om met alle pastoren en dekens samen missen op te stellen en die samen te gebruiken. Niet noodzakelijk volledig met dezelfde woorden, maar het zou wel een stuk van het werk verlichten.
Desnoods kan ik een scriptorium laten bij bouwen zodat daar misteksten, doopteksten en dergelijke geschreven kunnen worden.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   vr jun 20, 2008 9:10 pm

Is inderdaad een zeer goed idee Smile
Terug naar boven Go down
Sjnoel
Aartsbisschop

Aantal berichten : 123

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 12:53 am

Ik ben hier niet helemaal mee akkoord... Ons werk is er niet om makkelijk te zijn. Iedere Pastoor moet zijn eigen missen maken, zoals overal, en altijd op de zelfde manier:

Introductie
Gezang van Credo
Lectuur uit het Boek der Deugden
Over dit stuk een moreel maken
Afsluiting met communie.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 8:47 am

Hmmm, ik snap wel wat je bedoelt... Maar zou het niet beter zijn dat de dekens/priesters een beetje meer samenwerken op dat vlak? Akkoord, iedereen moet zijn eigen missen houden etc. Maar vooral voor nieuwe mensen is het moeilijk om die eerste keren zomaar een mis uit hun duim te gaan zuigen.
Terug naar boven Go down
DragothAr
Bisschop in Partibus

Aantal berichten : 631

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 9:26 am

Zoals ik al zei Monseigneur Sjnoel, niet noodzakelijk helemaal hetzelfde.
Een voorbeeld van wat ik bedoel aan de hand van uw schema:

Citaat :
Introductie: Wordt zelf geschreven door pastoor of deken
Gezang van Credo: Bij iedereen hetzelfde
Lectuur uit het Boek der Deugden: Pastoren en dekens spreken af om samen dezelfde tekst in de mis van die week te gebruiken.
Over dit stuk een moreel maken: Samen misschien kernwoord(en) of kernzin afspreken en daar schrijft ieder een eigen stuk over. Een kernzin of kernwoord(en) om ervoor te zorgen dat iedere gelovige toch ongeveer dezelfde boodschap meekrijgt.
Afsluiting met communie: Mogelijk hetzelfde bij iedereen

Volgens mij is een beetje samenwerking zeker nodig om zoveel mogelijk missen te kunnen schrijven. Ik heb vroeger ook zelf al missen geschreven en ik weet dat het niet gemakkelijk is.
En hoe meer verschillende missen er geschreven worden, hoe meer variatie de gelovigen krijgen en hopelijk zullen er hierdoor meer en vaker mensen naar de mis komen.

Aartsbisschop

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 11:30 am

Citaat :
Lectuur uit het Boek der Deugden: Pastoren en dekens spreken af om samen dezelfde tekst in de mis van die week te gebruiken.
Over dit stuk een moreel maken: Samen misschien kernwoord(en) of kernzin afspreken en daar schrijft ieder een eigen stuk over. Een kernzin of kernwoord(en) om ervoor te zorgen dat iedere gelovige toch ongeveer dezelfde boodschap meekrijgt.

En dit vind ik nu juist het stuk wat de Pastoren en dekens zelf moeten doen. Dit hoort bij ons werk, het is waar dat iedere pastoor normaal gesproken een Seminarie gedaan moet hebben, dat heeft geen enkele pastoor bij ons bij mijn weet, behalve ik dan...

Dus, wat we doen, en daar wil ik wel akkoord mee zijn, men werkt tot nu toe nog samen, zodra het seminarie klaar is, doet iedereen die nog geen Theologisch diploma heeft, een seminarie hier in Holland. Dan zal men adept zijn om zelf een mis te kunnen schrijven.

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 11:59 am

Ik doe in Haarlem al mijn best om elke week iets anders te typen, immers zijn de mensen dat waard. Al zijn het er maar een handje vol..
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
sonho
Overleden

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 3:02 pm

Sjnoel schreef:
Ik ben hier niet helemaal mee akkoord... Ons werk is er niet om makkelijk te zijn. Iedere Pastoor moet zijn eigen missen maken, zoals overal, en altijd op de zelfde manier:

Introductie
Gezang van Credo
Lectuur uit het Boek der Deugden
Over dit stuk een moreel maken
Afsluiting met communie.

Sonho hoort de woorden van de Aartsbisschop en schrikt zich een hoedje.

Communnie, communie, sinds wanneer hebben we die?
Heb ik ergens iets gemist over over het hoofd gezien?

Verder ben ik er wel voorstander van dat alle parochies met dezelfde structuur van de mis werken, maar dat elke pastoor daar wel een eigen invulling aan kan geven.
Er moet ruimte zijn voor eigen creativeit.

Aartsbisschop

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 3:05 pm

Inderdaad Sonho, Communie. Dit hebben wij nooit hier in Holland gedaan, maar in Franrkijk, en de rest van ons Keizerrijk is het heel gebruikelijk de mis af te sluiten met het eeten van een koekje, genaamd hostie, en het drinken van de mis wijn.

Overleden

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 3:08 pm

Hmm,

dan wordt het eens tijd dat we onze kerkelijke bakkers een flink aan het werk gaan zetten, niet?

ooc: heeft dit wellicht te maken met de IG-functie, waar ook brood en wijn nodig is voor de mis, maar hier nog niet werkt?

Aartsbisschop

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   za jun 21, 2008 3:19 pm

OOC: Onderandere, ik heb dit nooit toegepast in Holland, maar ik vind dat we het moeten doen.

BerichtOnderwerp: Re: Estorius zijn bezorgdheid en ergenis   

Terug naar boven Go down

Estorius zijn bezorgdheid en ergenis
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe giftig zijn spitsmuizen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kerkelijke Provincie Keulen :: Bisdom Utrecht :: Kanton Utrecht :: Mededelingen Kanton Utrecht-
Ga naar: